مدلسازی ریاضی/ تصادفی/ پویا/احتمالی/فازی
محمد ساویز اسدی لاری؛ مریم عباس قربانی؛ رضا توکلی مقدم
چکیده
هدف: طی دهههای پیشین، صنعت هتلداری در سطح بینالمللی به صنعتی رقابتی مبدل شده است که کشورها جهت کسب حداکثر درآمد حاصل از آن، متمایل به بهکارگیری مدلهای توسعه داده شده، تکنیکهای جدید و ارایه نوآوریها شدهاند. به همین سبب توجه به چگونگی مدیریت درآمد هتلها و از سویی دیگر مدیریت هزینههای سفر و حملونقل مسافر و بهکارگیری ...
بیشتر
هدف: طی دهههای پیشین، صنعت هتلداری در سطح بینالمللی به صنعتی رقابتی مبدل شده است که کشورها جهت کسب حداکثر درآمد حاصل از آن، متمایل به بهکارگیری مدلهای توسعه داده شده، تکنیکهای جدید و ارایه نوآوریها شدهاند. به همین سبب توجه به چگونگی مدیریت درآمد هتلها و از سویی دیگر مدیریت هزینههای سفر و حملونقل مسافر و بهکارگیری مدلسازیهای سازگار با این حوزه جهت بهینهسازی در دستیابی به اهداف ضرورت دارد.روششناسی پژوهش: در این پژوهش، طرح مسایل در خصوص بهینهسازی مدیریت درآمد هتلها، مدیریت هزینه مسافران و واکاوی چگونگی توسیع حملونقل استفادهشده توسط آنها صورتگرفته است. پیشبینی چگونگی حملونقل مسافر و انتخاب نوع آن باتوجهبه حالتهای مختلف سفر چون هوایی، ریلی، آبی و جادهای مبتنی بر میزان بودجه مسافر از مسایل شاخص موردمطالعه است.یافتهها: در مدلسازیهای انجامشده عوامل و معیارهای موثر بسیاری لحاظ شده است و میزان ظرفیت پذیرش هتلها در شهرهای منتخب مسافران و ارایه انواع اتاقها با قیمتگذاریهای مختلف و بررسی عناصر وابسته به خدمات ارایه شده برای مسافر توسط هتل و دسترسیهای مختلف هتل که مبتنی بر مدل درآمد هتلهاست، تاثیر به سزایی در برآورد وضعیت عوامل رقابتی هتلها دارد. به جهت پیشبینیهای مدنظر سطح تقاضای انواع مسافران جهت رزرو هتل طی دورههای مختلف زمانی در فصول متفاوت گردشگری بر اساس بودجه تخصیصدادهشده توسط مسافر برای پرداخت هزینهها در طی الگوی سفر و نتایج مرتبط مستخرج از مدل درآمدی برآورد شده و عوامل تاثیرگذار در انتخاب هتل و حملونقل و چگونگی سفر شناسایی شده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: طرح مسایل NP-Hard در پژوهش حاضر سبب شده است تا در ابعاد کوچک از استراتژیهای دقیق و در ابعاد متوسط و بزرگ از الگوریتمهای فراابتکاری NSGA-II و MOPSO جهت حل بهره گرفته شود. نتایج مستخرج از محاسبات صورتگرفته حاکی از آن است که الگوریتمهای پیشنهادی روش کارا و مناسبی برای حل مسایل بوده است.
بهینه سازی در علوم و مهندسی
نازیلا ادب آوازه؛ مهرداد نیکبخت؛ رضا توکلی مقدم
چکیده
هدف: گستردگی کاربرد و اهمیت موجود صنعت جوش و فرصتهای اقتصادی این صنعت نیازمند به تدوین استراتژیهای مناسب جهت زمینهسازی رشد اقتصادی به عنوان صنعتی استراتژیک به همراه مزیت رقابتی پایدار است. هزینه بالای فرایند جوش قوسی تنگستنی گاز محافظ در صنعت جوش در قبال مزایای کیفیت جوش ممتاز و پیچیدگی کم این فرایند نیازمند مدیریت است. از اینرو ...
بیشتر
هدف: گستردگی کاربرد و اهمیت موجود صنعت جوش و فرصتهای اقتصادی این صنعت نیازمند به تدوین استراتژیهای مناسب جهت زمینهسازی رشد اقتصادی به عنوان صنعتی استراتژیک به همراه مزیت رقابتی پایدار است. هزینه بالای فرایند جوش قوسی تنگستنی گاز محافظ در صنعت جوش در قبال مزایای کیفیت جوش ممتاز و پیچیدگی کم این فرایند نیازمند مدیریت است. از اینرو مطالعه و ارزیابی دقیق در استفاده صحیح از منابع مالی فرایندGTAWبسیار ضروری به نظر میرسد. مدلسازی موجب تصمیمگیری کارا به همراه مزیت رقابتی در برنامهریزی استراتژیک میشود. امروزه با برنامهریزی میتوان علاوه بر تحقق اهداف اقتصادی، اهداف و ملاحظات پایداری را نیز کسب نمود.روششناسی پژوهش: در این پژوهش یک مدل برنامهریزی خطی برای مساله کمینهسازی هزینه فرایند جوشکاری قوسی تنگستنی گاز محافظ با توجه به شرایط متفاوت اتوماتیک یا دستی توسط اپراتور یا جوشکار ماهر ارایه میشود. برای حل مساله و صحهگذاری مدل پیشنهادی از نرمافزار GAMS استفاده میشود. در نهایت جهت بررسی کاربردی بودن مدل به حل و تشریح چهار سناریو مطالعه موردی به همراه تحلیل حساسیت پرداخته میشود.یافتهها: نتایج بررسیها نشان میدهد که از دیدگاه اقتصادی، مدل ارایه شده میتواند موجب کاهش هزینه، افزایش بازدهی و رضایت مشتریان شود. رویکرد ارایه شده به بهبود فرایندجوشکاری قوسی تنگستنی گاز محافظ و افزایش بینش مدیریت منتج میشود.اصالت/ارزش افزوده علمی: مدلسازی ریاضی هزینه میتواند به تجزیهوتحلیل جامع تصمیمهای مدیریت بپردازد. مدل کمینهسازی هزینه به مدیران کمک مینماید تا ساختار و رفتار هزینه را درک نمایند. با توجه به گستره کاربرد جوش، کمینه نمودن هزینههای این فعالیت منجر به کاهش در هزینه کل یک صنعت خواهد شد.
تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
پریسا بوالحسنی؛ محمد فلاح؛ رضا توکلی مقدم؛ اکبر عالم تبریز
چکیده
هدف: افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش نیازهای انسانی و مشکلات مربوط به حوزه حملونقل، موجب شده است تا مدیران سازمانها به دنبال راهحلهایی بهمنظور افزایش سودآوری اقتصادی و کاهش هزینهها برآیند. لذا در این مطالعه از مجموعه تصمیمات مکانیابی، مسیریابی وسایل نقلیه و مدیریت موجودی تحت عنوان ابزارهای اصلی مقابله با چنین ...
بیشتر
هدف: افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش نیازهای انسانی و مشکلات مربوط به حوزه حملونقل، موجب شده است تا مدیران سازمانها به دنبال راهحلهایی بهمنظور افزایش سودآوری اقتصادی و کاهش هزینهها برآیند. لذا در این مطالعه از مجموعه تصمیمات مکانیابی، مسیریابی وسایل نقلیه و مدیریت موجودی تحت عنوان ابزارهای اصلی مقابله با چنین مشکلاتی استفاده شده است.روششناسی پژوهش: مدل در سایز کوچک به کمک روش اپسیلون محدودیت با نرمافزار گمز حل و اعتبارسنجی شده است. ازآنجا که این مسأله جز مسائل NP-Hard به شمار میرود برای حل مسائل ابعاد بزرگ از الگوریتمهای فرا ابتکاری ,MOPSO MOFF ,MOIWO, NSGA- II استفاده شده است.یافتهها: نتایج حاصل از تمامی معیارهای مقایسهای حاکی از برتری الگوریتم MOIWO نسبت به سایر الگوریتمها و کارایی مناسب این روشها در حل مدل ریاضی بهخصوص در ابعاد بالا و زمانهای کوتاه است میباشد.اصالت/ارزشافزوده علمی: در این مطالعه طراحی شبکه حملونقل مواد خطرناک با در نظر گرفتن تصمیمات مربوط به مکانیابی، مسیریابی، موجودی مدنظر میباشد، برای این منظور یک مدل ریاضی جدید چندهدفه با اهداف کمینهنمودن هزینه،کمینه نمودن زمان سفر و بیشینهسازی مسئولیت اجتماعی ارائه شده است.این مدل ریاضی قابلیت استفاده در حوزههای مختلف و ابعاد متفاوت را به همراه دارد.
بهینه سازی ترکیبیاتی
محمد ساویز اسدی لاری؛ فریبرز جولای؛ رضا توکلی مقدم؛ جعفر رزمی
چکیده
با افزایش استفاده از حمل و نقل کانتینری یکی از مشکلات موجود، ثابت بودن ظرفیت پایانههای کانتینری به دلیل مشکلاتی همچون طولانی بودن فرایند ساخت و ساز، کمبود بودجه و فضا جهت ساخت مکانهای جدید و همچنین کمبود نیروی انسانی است. به علاوه این ثابت بودن ظرفیت ، مشکلاتی از قبیل کاهش روابط تجاری، افزایش هزینههای نگهداری و انبار، افزایش ...
بیشتر
با افزایش استفاده از حمل و نقل کانتینری یکی از مشکلات موجود، ثابت بودن ظرفیت پایانههای کانتینری به دلیل مشکلاتی همچون طولانی بودن فرایند ساخت و ساز، کمبود بودجه و فضا جهت ساخت مکانهای جدید و همچنین کمبود نیروی انسانی است. به علاوه این ثابت بودن ظرفیت ، مشکلاتی از قبیل کاهش روابط تجاری، افزایش هزینههای نگهداری و انبار، افزایش هزینههای جابجایی و افزایش زمان بارگیری و تخلیه و همچنین مشکلات تخصیص کانتینرها را به دنبال دارد. برای رفع این مشکل بدون بالا بردن متراژ پایانه ، در این مقاله از یک روش مدل سازی ریاضی جهت تخصیص کانتینرها استفاده میشود که نه تنها برای حل این مشکل مورد استفاده است، بلکه در موارد دیگری نیز مانند حمل و نقل دریایی میتواند مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به حجم مسئله مورد استفاده در این تحقیق از الگوریتم های ابتکاری ، الگوریتم لوجیک استفاده گردیده که با توجه به بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که این روش تا اکنون در مسائل مربوطه ، مورد استفاده قرار نگرفته است. در ضمن با توجه به توسعه الگوریتم لوجیک در این مقاله ، این روش را برای دیگر مسائل بهینهسازی در مقیاس بزرگ نیز می توان به کار برد. بسط و توسعه الگوریتمی به منظور بهبود الگوریتم های پیشنهادی که تمامی مفروضات سادهساز را آزاد نماید به عنوان یک نوآوری در حل مسئله طراحی چیدمان کانتیرهای دریایی مطرح می گردد .